صفحه اصلی > قرآن کریم : آیه 37 سوره احزاب و مسئله عصمت پیامبر

آیه 37 سوره احزاب و مسئله عصمت پیامبر

عصمت پیامبر در قرآن

در این مقاله به بررسی آیه 37 سوره احزاب و مسئله عصمت پیامبر، دلایل عصمت پیامبر در قرآن، احادیث و روایات در مورد آیه ۳۷ سوره احزاب، تدبر آیه 37 سوره احزاب، شان نزول آیه ۳۷ سوره احزاب، تفسیر سوره احزاب آیه ۳۷ قرائتی و المیزان، استخاره سوره احزاب آیه 37، عصمت پیامبران در قرآن و روایات و تفاوت عصمت پیامبران و امامان می پردازیم. لطفا همراه ما باشید!

عصمت پیامبر در قرآن

یکی از آیاتی که گاهی موجب سوء‌تفاهم و توهم معصوم نبودن پیامبر خاتم (ص) برای برخی افراد شده، آیه ۳۷ سوره احزاب است. این آیه می‌فرماید: ﴿وَإِذْ تَقُولُ لِلَّذِي أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَأَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَاتَّقِ اللَّهَ وَتُخْفِي فِي نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْدِيهِ وَتَخْشَى النَّاسَ وَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَاهُ…﴾. این آیه به ظاهر ممکن است برای برخی این پرسش را ایجاد کند که آیا پیامبر (ص) در این ماجرا دچار خطا یا ترس از مردم شده است؟ اما با بررسی دقیق‌تر و توجه به شأن نزول و تفسیر آیه، این شبهه به‌طور کامل برطرف می‌شود.

شان نزول آیه ۳۷ سوره احزاب

متن و معنی آیه 37 سوره احزاب

وَإِذْ تَقُولُ لِلَّذِي أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَأَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَاتَّقِ اللَّهَ وَتُخْفِي فِي نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْدِيهِ وَتَخْشَى النَّاسَ وَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَاهُ ۖ فَلَمَّا قَضَىٰ زَيْدٌ مِنْهَا وَطَرًا زَوَّجْنَاكَهَا لِكَيْ لَا يَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فِي أَزْوَاجِ أَدْعِيَائِهِمْ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَرًا ۚ وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا

ترجمه فارسی:
و (یاد کن) وقتی که با آن کس که خدایش نعمت اسلام بخشید و تواش نعمت آزادی (یعنی زید بن حارثه، به نصیحت) می‌گفتی برو زن خود را نگه دار و از خدا بترس (و طلاقش مده)، و آنچه در دل پنهان می‌داشتی (که زینب را بگیری و حرمت ازدواج با زن پسر خوانده را که در جاهلیّت بود منسوخ کنی) خدا می‌خواست آشکار سازد و تو از (مخالفت و سرزنش) خلق می‌ترسیدی و از خدا سزاوارتر بود بترسی. پس (بدین غرض) چون زید از آن زن کام دل گرفت (و طلاقش داد) او را ما به نکاح تو در آوردیم تا مؤمنان در نکاح زنان پسرخوانده خود که از آنها کامیاب شدند (و طلاق دادند) بر خویش حرج و گناهی نپندارند، و فرمان خدا انجام شدنی است.

ترجمه های انگلیسی(English translations):
When you said to him whom Allah had blessed, and whom you [too] had blessed, ‘Retain your wife for yourself, and be wary of Allah,’ and you had hidden in your heart what Allah was to divulge, and you feared the people though Allah is worthier that you should fear Him, so when Zayd had got through with her, We wedded her to you, so that there may be no blame on the faithful in respect of the wives of their adopted sons, when the latter have got through with them, and Allah’s command is bound to be fulfilled.

در عصر جاهلیت، سنتی رایج بود که بر اساس آن، پسرخوانده‌ها همانند پسران واقعی پنداشته می‌شدند. بر این اساس، پسرخوانده از پدرخوانده خود ارث می‌برد و همسر وی نیز بر پدرخوانده حرام ابدی محسوب می‌شد. به عبارت دیگر، اگر پسرخوانده همسری داشت، پدرخوانده نمی‌توانست پس از طلاق، با او ازدواج کند. اسلام این سنت را نادرست دانست و خواستار تغییر آن شد. اما از آنجا که این سنت در فرهنگ جاهلیت به‌شدت نهادینه شده بود، تغییر آن نیازمند اقدام عملی و قاطع بود.

علت نزول آیه 37 سوره احزاب
علت نزول آیه چنین است روزى رسول خدا صلى الله علیه و آله وارد خانه زید بن حارثه شد زینب را ایستاده دید و زینب زنى زیباروى و نیکو خلقت و سفیدرنگ بود و جامه زیبا و نیک مى پوشید. در این وقت ناگهان چشم رسول خدا صلی الله علیه و آله به وى افتاد و گفت: سبحان اللّه مقلّب القلوب، این بگفت و برگشت.

زید در آن وقت در خانه نبود وقتى که به منزل آمد، زینب موضوع پیامبر را براى او شرح داد بعد از این جریان محبت زینب در دل پیامبر افکنده شد و کراهتى از زینب در دل زید پدید آمد و زید در چنین موقعیتى از جا برخاست و نزد رسول خدا آمد و گفت: یا رسول اللّه زینب زنى متکبّر است و به من فخر مى فروشد و مطیع دستورات من نیست و مرا با سخنان درشت که از زبان او بیرون مى آید، مى رنجاند من هم می‌خواهم او را طلاق گویم. سپس پیامبر طى آیه نازله «أَمْسِک عَلَیک زَوْجَک وَاتَّقِ اللَّهَ» او را دلدارى داد که از طلاق زینب منصرف شود.[۲]

انس گوید: این قسمت از آیه «وَ تُخْفِی فِی نَفْسِک مَا اللَّهُ مُبْدِیهِ» درباره زینب دختر جحش نازل شده است.[۳]

خداوند برای شکستن این سنت غلط، به پیامبر اکرم (ص) وحی کرد که زید بن حارثه، پسرخوانده‌اش، همسر خود زینب بنت جحش را طلاق خواهد داد و پس از آن، پیامبر (ص) با زینب ازدواج خواهد کرد. این اقدام به‌عنوان یک سنت‌شکنی بزرگ در نظر گرفته می‌شد تا مسلمانان به‌راحتی بتوانند این تغییر را بپذیرند و آن را در جامعه اسلامی نهادینه کنند. هنگامی که زید نزد پیامبر (ص) آمد و از قصد خود برای طلاق دادن زینب خبر داد، پیامبر (ص) با علم به آینده، به او توصیه کرد که همسرش را طلاق ندهد و تقوای الهی را پیشه کند. در این شرایط، آیه ۳۷ سوره احزاب نازل شد.

تفسیر آیه ۳۷ سوره احزاب و پاسخ به شبهات

آیه مذکور به این موضوع اشاره می‌کند که پیامبر (ص) در دل خود چیزی را پنهان می‌داشت که خداوند آن را آشکار کرد. برخی ممکن است از این عبارت برداشت کنند که پیامبر (ص) در این ماجرا دچار خطا یا ترس شده است. اما با بررسی دقیق‌تر، می‌توان به پاسخ‌های روشنی دست یافت.

پاسخ اول: علم الهی و پنهان‌داشتن آن توسط پیامبر (ص)
جمله ﴿اللَّهُ مُبْدِيهِ﴾ به این معناست که خداوند به پیامبر (ص) خبر داده بود که زید، زینب را طلاق خواهد داد و پیامبر (ص) با او ازدواج خواهد کرد. پیامبر (ص) با آگاهی از این موضوع، به زید توصیه کرد که همسرش را طلاق ندهد. ترس پیامبر (ص) نیز ناشی از این بود که می‌ترسید مردم این سنت‌شکنی را نپذیرند و با مقاومت مواجه شود. این ترس نه از سر ضعف، بلکه از سر دغدغه اجرای صحیح احکام الهی و تأثیر آن بر جامعه بود. این آیه به‌هیچ‌وجه دلالتی بر نفی عصمت پیامبر (ص) ندارد، بلکه نشان‌دهنده دقت و حساسیت ایشان در اجرای دستورات الهی است.

پاسخ دوم: بیم پیامبر (ص) در راستای رسالت الهی
با نگاهی به آیات پس از این آیه، می‌توان دریافت که بیم پیامبر (ص) جنبه شخصی نداشت، بلکه کاملاً در راستای اجرای رسالت الهی بود. آیه ﴿الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ﴾ نشان می‌دهد که پیامبران همواره در اجرای دستورات الهی، تنها از خداوند می‌ترسند و هیچ‌گونه ترس از مردم ندارند. بیم پیامبر (ص) نیز ناشی از این بود که اگر این سنت‌شکنی به‌درستی اجرا نشود، ممکن است دشمنان از آن سوءاستفاده کنند و بر ایمان افراد سست‌دل تأثیر منفی بگذارند. بنابراین، این ترس نه تنها ناپسند نیست، بلکه نشان‌دهنده دقت و مسئولیت‌پذیری پیامبر (ص) در اجرای احکام الهی است.

پاسخ سوم: نقد تفسیرهای نادرست
برخی مفسران اهل سنت، تفسیرهای نادرستی از این آیه ارائه داده‌اند. برای مثال، برخی گفته‌اند که پیامبر (ص) در دل خود تمایل به ازدواج با زینب داشت، اما در ظاهر زید را از طلاق منع می‌کرد. این تفسیر با مقام والای عصمت پیامبر (ص) ناسازگار است و نشان‌دهنده عدم درک صحیح از شخصیت والای ایشان است. پیامبر (ص) همواره مطیع محض دستورات الهی بود و هیچ‌گونه تمایل شخصی در اجرای احکام الهی نداشت.

پاسخ چهارم: طبیعی بودن احساسات انسانی
برخی دیگر از مفسران، پیدایش احساسات در قلب پیامبر (ص) را امری طبیعی دانسته‌اند. اما باید توجه داشت که این احساسات هرگز به‌معنای تمایل به گناه یا خطا نیست. پیامبر (ص) همواره تحت تربیت الهی بود و هرگونه احساسی در ایشان در چارچوب دستورات الهی قرار داشت. بنابراین، این تفسیر نیز نمی‌تواند دلیلی بر نفی عصمت پیامبر (ص) باشد.

پاسخ پنجم: هدف اصلی شکستن سنت جاهلی
هدف اصلی از این ازدواج، شکستن سنت غلط جاهلیت بود. خداوند در قرآن به‌وضوح بیان می‌کند که این ازدواج به‌دلیل عشق یا تمایل شخصی نبوده، بلکه برای اصلاح یک سنت نادرست در جامعه انجام شده است. آیه ﴿مَا كَانَ عَلَى النَّبِيِّ مِنْ حَرَجٍ فِيمَا فَرَضَ اللَّهُ…﴾ نشان می‌دهد که پیامبر (ص) در اجرای دستورات الهی هیچ‌گونه تردیدی نداشت و این ازدواج نیز بخشی از مأموریت الهی ایشان بود.

نتیجه‌گیری
با بررسی دقیق آیه ۳۷ سوره احزاب و شأن نزول آن، به‌وضوح می‌توان دریافت که این آیه نه تنها دلیلی بر نفی عصمت پیامبر (ص) نیست، بلکه نشان‌دهنده دقت و مسئولیت‌پذیری ایشان در اجرای دستورات الهی است. بیم پیامبر (ص) نیز ناشی از دغدغه اجرای صحیح احکام الهی و تأثیر آن بر جامعه بود. بنابراین، این آیه به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند به‌عنوان دلیلی برای نفی عصمت پیامبر (ص) مورد استناد قرار گیرد.

بیشتر بخوانید! استخاره با قرآن آنلاین

آیه 37 سوره احزاب و مسئله عصمت پیامبر
خرید انواع قرآن کریم نفیس و معطر همراه با ترجمه و تفسیر

با خیالی راحت می توانید از انتشارات پیام مهر عدالت انواع قرآن کریم نفیس، عطری، عروس و ارزان را انتخاب و خرید کنید. برای مشاهده و خرید به صفحه خرید قرآن کریم مراجعه کرده و یا  برای دریافت مشاوره رایگان و راهنمایی برای انتخاب و خرید انواع قرآن کریم با شماره های ۶۶۴۹۲۱۹۴ – ۶۶۴۹۲۰۶۷ – ۰۲۱ تماس حاصل نمایید.

توجه: کلیه محصولات دارای گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی و همچنین تا 7 روز گارانتی بازگشت پول برای اطمینان خاطر شما از خرید هستند.

جهت خرید حضوری هم  می توانید به نمایشگاه و دفتر انتشارات پيام مهر عدالت به آدرس تهران، خیابان انقلاب، خیابان فخررازی، خیابان وحید نظری، پلاک ۸۸، طبقه اول مراجعه نمایید.
ساعات کاری: همه روزه شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ عصر و پنج شنبه ها تا ۱۲ ظهر

دیوان حافظ شب یلدا

جزء ۲۲ – سوره احزاب، آیه ۳۸ – ۳۷ – عشق پیامبر به زینب!

آیا درست است که قرآن در این آیه مى گوید: پیغمبر اکرم (صلى الله علیه و آله) از زینب همسر زید که زن پسرخوانده پیامبر (صلى الله علیه و آله) بوده، خوشش آمده و عاشق او شده بود؛ ولى آن را در دل خود پنهان مى کرد و خداوند گفت: «وَ تُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللّه مُبْدِیهِ»؛ «در دل خود، چیزى را پنهان مى کنى که خداوند آن را آشکار مى سازد»؟

شان نزول آیه ۳۷ سوره احزاب

آیه ۳۷ و ۳۸ سوره احزاب از جمله آیاتی است که ممکن است برای برخی افراد سوء‌تفاهم ایجاد کند و این پرسش را به وجود آورد که آیا پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در این ماجرا دچار خطا یا ترس از مردم شده است؟ این آیه می‌فرماید:
«وَإِذْ تَقُولُ لِلَّذِي أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَأَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَاتَّقِ اللَّهَ وَتُخْفِي فِي نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْدِيهِ وَتَخْشَى النَّاسَ وَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَاهُ…»
(و آن‌گاه که به کسی که خدا بر او نعمت ارزانی داشته بود و تو نیز به او نعمت داده بودی، می‌گفتی: همسرت را پیش خود نگاه دار و از خدا پروا کن و آنچه را که خدا آشکارکننده آن بود، در دل خود نهان می‌کردی و از مردم می‌ترسیدی…).

این آیه به ظاهر ممکن است این شبهه را ایجاد کند که پیامبر (صلی الله علیه و آله) در این ماجرا دچار ترس یا پنهان‌کاری شده است. اما با بررسی دقیق‌تر شأن نزول و تفسیر آیه، این شبهه به‌طور کامل برطرف می‌شود.

شأن نزول آیه و پیشینه تاریخی

قبل از نزول این آیات، در جامعه عرب جاهلی، سنتی رایج بود که بر اساس آن، اگر کسی را به عنوان پسرخوانده انتخاب می‌کردند، او مانند پسر واقعی خانواده محسوب می‌شد و همسرش نیز به عنوان عروس خانواده به شمار می‌آمد. این سنت به‌حدی نهادینه شده بود که حتی پس از طلاق، پدرخوانده نمی‌توانست با همسر سابق پسرخوانده خود ازدواج کند. اسلام این سنت را نادرست دانست و خواستار تغییر آن شد.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز «زید بن حارثه» را که برده بود، خرید و آزاد کرد و سپس او را به عنوان پسرخوانده خود پذیرفت. پیامبر (صلی الله علیه و آله) زید را بسیار دوست می‌داشت و پس از مدتی، «زینب بنت جحش» که دختر عمه پیامبر بود، را به ازدواج زید درآورد. به این ترتیب، زینب به عنوان عروس پیامبر (صلی الله علیه و آله) شناخته می‌شد.

با این حال، زید و زینب با یکدیگر اختلافاتی داشتند و بارها نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمدند تا ایشان میان آنها وساطت کند. پیامبر (صلی الله علیه و آله) همواره زید را به حفظ همسرش و تقوای الهی توصیه می‌کرد. اما در نهایت، اختلافات به حدی رسید که زید تصمیم به طلاق زینب گرفت.

نزول آیات و تغییر سنت جاهلی

خداوند متعال با نزول آیات ۳۷ و ۳۸ سوره احزاب، سنت جاهلی درباره پسرخواندگی را رد کرد. در آیه ۴۰ سوره احزاب نیز می‌فرماید:
«مَا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ»
(محمد پدر هیچ یک از مردان شما نیست).
این آیه به‌وضوح بیان می‌کند که پسرخوانده در اسلام، مانند پسر واقعی نیست و قوانین ارث و ازدواج درباره او متفاوت است.

در این ماجرا، خداوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله) وحی کرد که پس از طلاق زینب توسط زید، ایشان با زینب ازدواج کنند. این اقدام به‌عنوان یک سنت‌شکنی بزرگ در نظر گرفته می‌شد تا مسلمانان به‌راحتی بتوانند این تغییر را بپذیرند و آن را در جامعه اسلامی نهادینه کنند.

ترس پیامبر (صلی الله علیه و آله) و پاسخ قرآن

پیامبر (صلی الله علیه و آله) از این حکم الهی ترسید، نه به دلیل ضعف یا خطا، بلکه به دلیل نگرانی از واکنش جامعه و تهمت‌هایی که ممکن بود به ایشان وارد شود. ایشان می‌ترسیدند که مردم این سنت‌شکنی را نپذیرند و با مقاومت مواجه شوند. این ترس نه از سر ضعف، بلکه از سر دغدغه اجرای صحیح احکام الهی و تأثیر آن بر جامعه بود.

خداوند در آیه ۳۷ سوره احزاب به این موضوع اشاره می‌کند و می‌فرماید:
«وَتُخْفِي فِي نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْدِيهِ وَتَخْشَى النَّاسَ وَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَاهُ»
(و آنچه را که خدا آشکارکننده آن بود، در دل خود نهان می‌کردی و از مردم می‌ترسیدی، در حالی که خدا سزاوارتر است که از او بترسی).

این آیه به‌وضوح نشان می‌دهد که ترس پیامبر (صلی الله علیه و آله) نه از سر ضعف، بلکه از سر مسئولیت‌پذیری در اجرای دستورات الهی بود. خداوند نیز با این آیه به ایشان اطمینان داد که تنها باید از او ترسید و نه از مردم.

هدف اصلی: شکستن سنت جاهلی

هدف اصلی از این ازدواج، شکستن سنت غلط جاهلیت بود. خداوند در آیه ۳۸ سوره احزاب می‌فرماید:
«فَلَمَّا قَضَى زَيْدٌ مِنْهَا وَطَرًا زَوَّجْنَاكَهَا لِكَيْ لَا يَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فِي أَزْوَاجِ أَدْعِيَائِهِمْ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَرًا وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا»
(هنگامی که زید از او [زینب] جدا شد، ما او را به همسری تو درآوردیم تا برای مؤمنان در ازدواج با همسران پسرخوانده‌هایشان پس از طلاق، حرجی نباشد و فرمان خدا انجام‌شدنی است).

این آیه به‌وضوح بیان می‌کند که هدف از این ازدواج، شکستن سنت غلط جاهلی و ایجاد تغییر در جامعه بود. این اقدام پیامبر (صلی الله علیه و آله) نه تنها نشان‌دهنده اطاعت محض ایشان از دستورات الهی است، بلکه بیانگر مسئولیت‌پذیری ایشان در اجرای احکام الهی است.

پاسخ به شبهات و افسانه‌سازی‌ها

متأسفانه برخی افراد با سوء‌استفاده از این ماجرا، افسانه‌هایی ساختند و ادعا کردند که پیامبر (صلی الله علیه و آله) به دلیل عشق به زینب، این ازدواج را انجام داد. این ادعاها نه تنها با مقام والای عصمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) ناسازگار است، بلکه با هدف اصلی این ازدواج که شکستن سنت جاهلی بود، در تضاد است.

پیامبر (صلی الله علیه و آله) همواره مطیع محض دستورات الهی بود و هرگز اجازه نمی‌داد احساسات شخصی بر تصمیمات ایشان تأثیر بگذارد. این ازدواج نیز بخشی از مأموریت الهی ایشان بود و نه تنها نشان‌دهنده اطاعت ایشان از خداوند است، بلکه بیانگر شجاعت ایشان در شکستن سنت‌های غلط جامعه است.

نتیجه‌گیری

با بررسی دقیق آیات ۳۷ و ۳۸ سوره احزاب و شأن نزول آن، به‌وضوح می‌توان دریافت که این آیات نه تنها دلیلی بر نفی عصمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیستند، بلکه نشان‌دهنده دقت و مسئولیت‌پذیری ایشان در اجرای دستورات الهی هستند. ترس پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیز ناشی از دغدغه اجرای صحیح احکام الهی و تأثیر آن بر جامعه بود. بنابراین، این آیات به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند به‌عنوان دلیلی برای نفی عصمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) مورد استناد قرار گیرند.

بیشتر بخوانید! استخاره با قرآن خوب و بد فوری

قرآن‌های نفیس و معطر

با توجه به اهمیت قرآن در زندگی مسلمانان، خرید قرآن‌های نفیس و معطر می‌تواند تجربه‌ای معنوی و روحانی را برای فرد به ارمغان بیاورد. انتشارات پیام مهر عدالت، با ارائه قرآن‌های با کیفیت و زیبا، به شما این امکان را می‌دهد که قرآن را به عنوان یک اثر هنری و معنوی در خانه خود داشته باشید.

برای دریافت مشاوره رایگان خرید دیوان حافظ با شماره های ۶۶۴۹۲۱۹۴ – ۶۶۴۹۲۰۶۷ – ۰۲۱ تماس حاصل نمایید. همچنین برای مشاهده و خرید زیباترین، نفیس ترین و بهترین قرآن کریم برای قرائت، هدیه و چاپ یادبود اموات به صفحه خرید قرآن کریم از انتشارات پیام مهر عدالت مراجعه کنید.

شما می توانید انواع قرآن کریم را با پایین ترین قیمت و بدون واسطه از انتشارات پیام مهر عدالت  خرید کنید همراه با گارانتی 7 روزه بازگشت پول و محصول!

گارانتی بازگشت پول محصولات انتشارات پیام مهر عدالت
7 روز ضمانت بازگشت پول در صورت نارضایتی از محصول

ویژگی‌های قرآن‌های نفیس

قرآن‌های نفیس انتشارات پیام مهر عدالت دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • چاپ با کیفیت: استفاده از کاغذ مرغوب و چاپ با دقت بالا، باعث می‌شود که قرآن‌ها از لحاظ ظاهری جذاب و ماندگار باشند.
  • طراحی زیبا: جلدهای نفیس و طراحی‌های هنری که زیبایی خاصی به قرآن می‌بخشد، می‌تواند به عنوان یک دکوراسیون معنوی در منزل شما عمل کند.
  • عطر مطبوع: برخی از این قرآن‌ها با کاغذهای عطری و معطر و خوش بو چاپ شده‌اند که تجربه خواندن را دلپذیرتر می‌کند و حس معنوی را تقویت می‌نماید.
چاپ یادبود اموات
برای چاپ انواع قرآن کریم، مفاتیح و کتاب دعا برای وقف و یادبود اموات کلیک کنید

ترجمه و تفسیر

قرآن‌های انتشارات پیام مهر عدالت علاوه بر متن عربی، دارای ترجمه‌های دقیق و تفسیرهای جامع هستند که به درک بهتر آیات کمک می‌کند. این ویژگی به ویژه برای کسانی که زبان عربی را به خوبی نمی‌دانند، بسیار مفید است. تفسیرهای موجود در این قرآن‌ها به شما کمک می‌کند تا عمق معانی آیات را درک کنید و به درک بهتری از دین و احکام آن برسید.

بیشتر بخوانید! پنج آیه معجزه گر قرآن کریم

تفسیر روایی آیه 37 سوره احزاب و مسئله عصمت پیامبر

امام صادق ( شأن نزول این آیه، این است که وقتی رسول خدا (با خدیجه دختر خویلد ازدواج کرد، از سوی خدیجه برای تجارت عازم بازار عُکاظ شد و در آنجا مشاهده کرد که زید در معرض فروش گذاشته شده است و او را غلام زیرک و نیک اندیشی یافت و خرید. هنگامی که پیامبر (به نبوّت رسید، زید را به اسلام فراخواند و زید، اسلام آورد و مردم او را بنده‌ی محمّد (صدا می‌زدند. چون حارثهًْ‌بن‌شراحیل کلبی که مرد شریفی بود از وجود پسرش زید باخبر شد به مکّه و نزد ابوطالب (آمده و گفت: «ای ابوطالب! چندی پیش پسرم اسیر شده و به من خبر رسیده که او الان، بنده‌ی برادرزاده‌ی توست. من از او می‌خواهم که یا زید را به من بفروشد یا فدیه‌ی او را بپذیرد و یا اینکه او را آزاد سازد». ابوطالب (این مطلب را با رسول خدا (در میان گذاشت. رسول خدا (فرمود: «زید آزاد است که به هرکجا که بخواهد برود». حارثه برخاست و دست زید را گرفته و به او گفت: «ای پسرکم! به شرافت و نسب خویش ملحق شو». زید گفت: «هرگز از رسول خدا (جدا نمی‌شوم». پدرش به او گفت: «آیا حسب و نسب خود را رها می‌کنی و بنده‌ی قریش باقی می‌مانی»؟ زید پاسخ داد: «تا زمانی‌که زنده‌ام از رسول خدا (جدا نمی‌شوم». پدر زید خشمگین شده و گفت: «ای جماعت قریش! شما شاهد و گواه باشید که من از او بیزارم و او پسر من نیست». پس رسول خدا (فرمود: «شاهد باشید زید، پسر من است و من از او ارث می‌برم و او نیز وارث من است». مردم زید را ابن‌محمّد (پسر محمّد) صدا می‌زدند و رسول خدا (او را دوست می‌داشت و او را زیدالحبّ (زید دوست داشتنی) نامید. وقتی رسول خدا (به مدینه هجرت نمود، زینب بنت جحش را به ازدواج زید درآورد. روزی زید در آمدن به نزد پیامبر (تأخیر کرد و پیامبر (در جستجوی زید به منزل او رفت. زینب در وسط اتاق خود نشسته بود و عطری را با فِهْر خود می‌کوبید و نرم می‌کرد. پیامبر (به او که زنی خوش‌سیما و زیبا بود نگاه کرد و فرمود: «پاک و منزّه است خداوند، آفریدگار نور، و خداوند بهترین آفریدگاران است». سپس رسول خدا (که زینب به‌طور عجیبی در دل او جا پیدا کرده بود، به خانه‌اش بازگشت. وقتی‌که زید به منزل خود آمد، زینب او را از گفته‌ی رسول خدا (باخبر ساخت. زید به زینب گفت: «آیا می‌خواهی تو را طلاق دهم تا رسول خدا (تو را به ازدواج خود درآورد؟ شاید عشق تو در قلب پیامبر (افتاده است». زینب پاسخ داد: «ترسم از این است که تو مرا طلاق دهی و رسول خدا (مرا به ازدواج خود در نیاورد». زید نزد رسول خدا (آمده و عرض کرد: «ای رسول خدا (! پدر و مادرم فدای شما باد! زینب مرا از چنین‌وچنان باخبر ساخت. آیا می‌خواهید زینب را طلاق دهم تا او را به ازدواج خود درآورید»؟ رسول خدا (به او فرمود: «برو و تقوای الهی پیشه کن و همسرت را نگاه‌دار». سپس خداوند سخن پیامبر (را حکایت کرده و فرمود: أَمْسِکْ عَلَیْکَ زَوْجَکَ وَ اتَّقِ اللهَ وَ تُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللهُ مُبْدِیهِ وَ تَخْشَی النَّاسَ وَ اللهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَاهُ فَلَمَّا قَضَی زَیْدٌ مِّنْهَا وَطَرًا زَوَّجْنَاکَهَا لِکَیْ لَا یَکُونَ عَلَی المُؤْمِنِینَ حَرَجٌ فِی أَزْوَاجِ أَدْعِیَائِهِمْ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَرًا وَ کَانَ أَمْرُ اللهِ مَفْعُولًا. پس خداوند، زینب را از فراز عرش، به ازدواج پیامبر (درآورد. منافقان گفتند: «پیامبر (ازدواج با زنان پسرانمان (عروسانمان) را بر ما حرام می‌کند درحالی‌که خود با زن پسرش زید ازدواج می‌کند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۸۲ بحار الأنوار، ج۲۲، ص۲۱۴/ القمی، ج۲، ص۱۷۲، فیه: «فقال المنافقون … الی آخر» محذوف

امام رضا ( هنگامی که مأمون، صاحب‌نظرانی از دین اسلام و دین‌های دیگر مانند: یهود، مسیحیان، مجوس، صائبین و سایر صاحب‌نظران را برای مجادله با علیّ‌بن‌موسی الرضّا (گرد آورد، هرکدام از آن‌ها که به مجادله برخاستند، امام رضا (آن‌ها را به پذیرفتن حجّت وادار کرد و ساکتشان نمود، گویی سنگی را قورت داده است. علیّ‌بن‌محمّدبن‌جَهم برای مجادله برخاست و گفت: «ای فرزند رسول خدا (! آیا شما قائل به عصمت انبیاء هستید»؟ امام رضا (پاسخ داد: «آری». علیّ‌بن‌محمّد پرسید: «پس اگر این‌گونه باشد که شما می‌گویید، معنای آیه: [آری] آدم پروردگارش را نافرمانی کرد، و از پاداش او محروم شد!. (طه/۱۲۱)». و آیه: و ذاالنون [یونس] را [به یاد آور] در آن هنگام که خشمگین [از میان قوم خود] رفت و چنین می‌پنداشت که ما بر او تنگ نخواهیم گرفت [امّا موقعی‌که در کام نهنگ فرو رفت]. (انبیاء/۸۷) و سخن خداوند پیرامون یوسف (: آن زن قصد او کرد و او نیز اگر برهان پروردگار را نمی‌دید قصد وی می‌نمود!. (یوسف/۲۴) چیست»؟ همچنین علیّ‌بن‌محمّد پرسید: «معنای سخن خداوند پیرامون داود (: داوود دانست که ما او را [با این ماجرا] آزموده‌ایم. (ص/۲۴) چیست»؟ همین‌طور علیّ‌بن‌محمّد پرسید: «معنای سخن خداوند در مورد پیامبر خود محمّد (: وَ تُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللهُ مُبْدِیهِ چیست»؟ امام رضا (پاسخ داد: «وای بر تو ای علی! از خدا بپرهیز و به انبیاء (نسبت گناه نده و کتاب خدا را با نظر خود به تأویل نبر؛ زیرا خداوند متعال می‌فرماید: درحالی‌که تفسیر آن‌ها را، جز خدا و راسخان در علم، نمی‌دانند. (آل عمران/۷) … امّا پیرامون اینکه خداوند در مورد محمّد (فرمود: وَ تُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللهُ مُبْدِیهِ وَ تَخْشَی النَّاسَ وَ اللهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَاهُ باید گفت که: «به این خاطر بود که خداوند متعال، پیامبر خود (را از نام همسرانش در دنیا و آخرت آگاه کرده بود و به او خبر داده بود که همسرانش، مادر تمام مؤمنین هستند و یکی از آن‌ها که خداوند او را برای پیامبر (نامیده بود، زینب بنت جحش بود که در آن هنگام در عقد زیدبن‌حارثه بود. پس رسول خدا (نام او را در درون خود پنهان داشت و آن را اظهار نکرد تا هیچ‌یک از منافقین نگوید که او در مورد زنی که در خانه و عقد مرد دیگری است، قائل شده که یکی از همسرانش و یکی از مادران مؤمنین است. رسول خدا (از سخن منافقین می‌ترسید. بنابراین خداوند متعال فرمود: وَ تَخْشَی النَّاسَ وَ اللهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَاهُ و منظور این بود که از خداوند در درون خود بترس خداوند عزّوجلّ از میان خلایق خود، تنها ازدواج میان حوّا و آدم (زینب و رسول خدا (و ازدواج میان فاطمه و علی (را خود برعهده گرفت». علیّ‌بن‌محمّدبن‌جهم گریست و عرض کرد: «ای فرزند رسول خدا (! من به‌سوی خداوند توبه می‌کنم از اینکه پس از امروز در مورد انبیای خدا (مطلبی را غیر از آنچه که شما بیان داشتید، بر زبان جاری کنم».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۸۴ بحار الأنوار، ج۱۱، ص۷۲/ الأمالی للصدوق، ص۹۰/ عیون أخبارالرضا (ج۱، ص۱۹۱/ البرهان

امام رضا ( علی‌بن‌محمدبن‌جهم گوید: در مجلس مأمون که امام رضا (در آنجا بود، حضور یافتم. مأمون از امام رضا (پرسید: «ای فرزند رسول خدا (! آیا این سخن از گفته‌های شما نیست که انبیاء معصوم هستند»؟ امام رضا (پاسخ داد: «آری» مأمون پرسید: «معنای آیه: وَ إِذْ تَقُولُ لِلَّذِی أَنْعَمَ اللهُ عَلَیْهِ وَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِ أَمْسِکْ عَلَیْکَ زَوْجَکَ وَ اتَّقِ اللهَ وَ تُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللهُ مُبْدِیهِ وَ تَخْشَی النَّاسَ وَ اللهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَاهُ چیست»؟ امام رضا (پاسخ داد: «رسول خدا (به خاطر کاری در پی زیدبن‌حارثهًْ‌بن‌شَراحیل کَلبی، به خانه‌ی او رفت و زن او را در حال شستشو مشاهده نمود و به زن او فرمود: «پاک و منزّه است خدایی که تو را آفرید». و منظور پیامبر (تنها این بود که خدا را از سخن کسانی که قائل بودند ملائکه، دختر خدا هستند منزّه بداند؛ چراکه خداوند می‌فرماید: آیا پروردگارتان فرزندان پسر را مخصوص شما ساخته، و خودش دخترانی از فرشتگان برگزیده است؟! شما سخن بزرگ [و بسیار زشتی] می‌گویید!. (اسراء/۴۰) بنابراین رسول خدا (هنگامی‌که زن زید را درحال شستشو دید، فرمود: «کسی که تو را آفرید پاک و منزّه است از اینکه برای خود فرزندی را برگزیند که نیاز به طهارت و شستشو داشته باشد». وقتی زید به خانه‌ی خود بازگشت، زن زید او را از آمدن رسول خدا (و اینکه به او فرمود: پاک و منزّه است کسی تو را آفرید، آگاه ساخت و زید، خواست و منظور رسول خدا (را نفهمید و گمان کرد که رسول خدا (چون از زیبایی زن او خوشش آمده، این جمله را گفته است. پس زید نزد پیامبر (آمد و عرض کرد: «ای رسول خدا (! زن من، اخلاق بدی دارد و می‌خواهم که او را طلاق دهم». پیامبر (به او فرمود: «همسر خود را نگهدار و از خدا بپرهیز». خداوند متعال پیامبر (را از تعداد همسرانش و اینکه زن زید، یکی از آن‌ها است آگاه ساخته بود؛ امّا پیامبر (این مطلب را در خود پنهان داشت و آن را نزد زید آشکار نساخت و ترسید از اینکه مردم بگویند: «محمّد (به بنده‌ی خود می‌گوید: «زن تو، همسر من خواهد شد»». و بدین‌وسیله بر او خرده بگیرند. بنابراین خداوند این آیه را نازل فرمود: وَ إِذْ تَقُولُ لِلَّذِی أَنْعَمَ اللهُ عَلَیْهِ یعنی به‌وسیله‌ی اسلام وَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِ یعنی به‌وسیله‌ی آزادکردن او أَمْسِکْ عَلَیْکَ زَوْجَکَ وَ اتَّقِ اللهَ وَ تُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللهُ مُبْدِیهِ وَ تَخْشَی النَّاسَ وَ اللهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَاهُ سپس زیدبن‌حارثه، زن خود را طلاق داد و عدّه‌ی او به پایان رسید و خداوند او را به ازدواج پیامبر (درآورد و در مورد آن، آیه را نازل کرد و فرمود: فَلَمَّا قَضَی زَیْدٌ مِّنْهَا وَطَرًا زَوَّجْنَاکَهَا لِکَیْ لَا یَکُونَ عَلَی المُؤْمِنِینَ حَرَجٌ فِی أَزْوَاجِ أَدْعِیَائِهِمْ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَرًا وَ کَانَ أَمْرُ اللهِ مَفْعُولًا خداوند آگاه بود از اینکه منافقین بر پیامبر (به خاطر ازدواج با زن زید، خرده می‌گیرند. به‌خاطر آن این آیه را نازل فرمود: مَّا کَانَ عَلَی النَّبِیِّ مِنْ حَرَجٍ فِیمَا فَرَضَ اللهُ لَهُ.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۸۶ عیون أخبارالرضا (ج۱، ص۲۰۲/ بحار الأنوار، ج۲۲، ص۲۱۶/ بحار الأنوار، ج۱۱، ص۸۳، فیه: «شراجیل» بدل «شراحیل»/ نورالثقلین/ الاحتجاج، ج۲، ص۴۳۱/ البرهان

پیامبر ( انس‌بن‌مالک گوید: هنگامی که‌که عدّه‌ی زینب پایان یافت، رسول خدا (به زید فرمود: «برو و از زینب برای من خواستگاری کن»! زید گفت: «من نزد زینب رفتم و گفتم: «ای زینب بشارت بده! رسول خدا (مرا فرستاده تا از تو برای ایشان خواستگاری کنم بعد این آیه زَوَّجْناکَها نازل گشت و رسول خدا (نیز، به سبب نزول این آیه بدون اینکه جواب زینب را بشنود با او ازدواج کرد.

امام سجاد ( وَ تُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللهُ مُبْدِیهِ وَ تَخْشَی النَّاسَ وَ اللهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشاهُ آن امری که پیامبر (در نفس خویش پنهان نمود این بود که اگر زید این زن را طلاق بدهد با وی ازدواج می‌کند؛ لکن از سخنان بزرگان قوم می‌ترسید که بگویند زید را وادار به طلاق زینب نمود و بعد خودش با وی ازدواج کرد.

امام صادق ( ابوحفص‌صانع گوید: از امام صادق (شنیدم که در تفسیر و توضیح آیه: سپس در آن روز [همه‌ی شما] از نعمت‌هایی که داشته‌اید بازپرسی خواهید شد!. (تکاثر/۸) می‌فرمود: «النَّعیمِ، ما (اهل بیت محمّد () هستیم». سپس آیه: وَ إِذْ تَقُولُ لِلَّذِی أَنْعَمَ اللهُ عَلَیْهِ وَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِ را قرائت کرد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۸۸ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۵۷/ فرات الکوفی، ص۶۰۵/ شواهدالتنزیل، ج۲، ص۴۷۶

تدبر در آیه 37 سوره احزاب و مسئله عصمت پیامبر

معنای جملات آیه
منظور از «أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِ»، نعمت هدایت است که خدا به زید ارزانى داشت، و او را که یک مشرک زاده بود، به سوى ایمان هدایت نمود، و نیز محبت او را در دل پیامبرش افکند.
منظور از جمله «أَنْعَمْتَ عَلَیْهِ»، احسانى است که پیغمبر به وى کرد، و او را که برده‏اى بود، آزاد ساخت، و به فرزندى خود پذیرفت.
جمله «أَمْسِکْ عَلَیْکَ زَوْجَکَ وَ اتَّقِ اللَّهَ» کنایه است از اینکه همسرت را طلاق مده، و این کنایه خالى از این اشاره نیست، که زید اصرار داشته او را طلاق دهد.
جمله «وَ تُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللَّهُ مُبْدِیهِ» یعنى تو در دلت مطلبى را پنهان مى‏کنى که خدا ظاهر کننده آن است.

ازدواج پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) با زینب بنت جحش و تحلیل آیات مرتبط

یکی از موضوعاتی که در تاریخ اسلام و تفسیر قرآن مورد توجه قرار گرفته، ازدواج پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) با زینب بنت جحش، همسر سابق زید بن حارثه، پسرخوانده ایشان است. این واقعه در آیه ۳۷ سوره احزاب مورد اشاره قرار گرفته و ممکن است برای برخی افراد شبهاتی ایجاد کند. در این مقاله، به بررسی دقیق این موضوع و تحلیل آیات مرتبط با آن می‌پردازیم.

شأن نزول آیه و پیشینه تاریخی

زید بن حارثه، که قبلاً برده بود، توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) خریداری و آزاد شد. پیامبر او را به عنوان پسرخوانده خود پذیرفت و این یک نعمت بزرگ برای زید محسوب می‌شد. سپس پیامبر، زینب بنت جحش، دختر عمه خود، را به ازدواج زید درآورد. این ازدواج نیز نعمتی دیگر از سوی پیامبر به زید بود.

با این حال، زید و زینب با یکدیگر اختلافاتی داشتند و زید بارها نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد و از همسرش شکایت کرد. پیامبر همواره به زید توصیه می‌کرد که تقوای الهی را پیشه کند و همسرش را حفظ نماید. اما در نهایت، زید تصمیم به طلاق زینب گرفت. پس از طلاق، خداوند به پیامبر وحی کرد که با زینب ازدواج کند. این اقدام به‌عنوان یک سنت‌شکنی بزرگ در نظر گرفته شد تا سنت غلط جاهلیت درباره پسرخواندگی از بین برود.

تحلیل آیه ۳۷ سوره احزاب

آیه ۳۷ سوره احزاب می‌فرماید:
«وَإِذْ تَقُولُ لِلَّذِي أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَأَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَاتَّقِ اللَّهَ وَتُخْفِي فِي نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْدِيهِ وَتَخْشَى النَّاسَ وَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَاهُ…»
(و آن‌گاه که به کسی که خدا بر او نعمت ارزانی داشته بود و تو نیز به او نعمت داده بودی، می‌گفتی: همسرت را پیش خود نگاه دار و از خدا پروا کن و آنچه را که خدا آشکارکننده آن بود، در دل خود نهان می‌کردی و از مردم می‌ترسیدی…).

این آیه به ظاهر ممکن است این شبهه را ایجاد کند که پیامبر (صلی الله علیه و آله) در این ماجرا دچار ترس یا پنهان‌کاری شده است. اما با بررسی دقیق‌تر، می‌توان دریافت که ترس پیامبر نه از سر ضعف، بلکه از سر دغدغه اجرای صحیح احکام الهی و تأثیر آن بر جامعه بود.

ترس پیامبر (صلی الله علیه و آله) و پاسخ قرآن

پیامبر (صلی الله علیه و آله) از این حکم الهی ترسید، نه به دلیل ضعف یا خطا، بلکه به دلیل نگرانی از واکنش جامعه و تهمت‌هایی که ممکن بود به ایشان وارد شود. ایشان می‌ترسیدند که مردم این سنت‌شکنی را نپذیرند و با مقاومت مواجه شوند. این ترس نه از سر ضعف، بلکه از سر دغدغه اجرای صحیح احکام الهی و تأثیر آن بر جامعه بود.

خداوند در آیه ۳۷ سوره احزاب به این موضوع اشاره می‌کند و می‌فرماید:
«وَتُخْفِي فِي نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْدِيهِ وَتَخْشَى النَّاسَ وَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَاهُ»
(و آنچه را که خدا آشکارکننده آن بود، در دل خود نهان می‌کردی و از مردم می‌ترسیدی، در حالی که خدا سزاوارتر است که از او بترسی).

این آیه به‌وضوح نشان می‌دهد که ترس پیامبر (صلی الله علیه و آله) نه از سر ضعف، بلکه از سر مسئولیت‌پذیری در اجرای دستورات الهی بود. خداوند نیز با این آیه به ایشان اطمینان داد که تنها باید از او ترسید و نه از مردم.

هدف اصلی: شکستن سنت جاهلی

هدف اصلی از این ازدواج، شکستن سنت غلط جاهلیت بود. خداوند در آیه ۳۸ سوره احزاب می‌فرماید:
«فَلَمَّا قَضَى زَيْدٌ مِنْهَا وَطَرًا زَوَّجْنَاكَهَا لِكَيْ لَا يَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فِي أَزْوَاجِ أَدْعِيَائِهِمْ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَرًا وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا»
(هنگامی که زید از او [زینب] جدا شد، ما او را به همسری تو درآوردیم تا برای مؤمنان در ازدواج با همسران پسرخوانده‌هایشان پس از طلاق، حرجی نباشد و فرمان خدا انجام‌شدنی است).

این آیه به‌وضوح بیان می‌کند که هدف از این ازدواج، شکستن سنت غلط جاهلی و ایجاد تغییر در جامعه بود. این اقدام پیامبر (صلی الله علیه و آله) نه تنها نشان‌دهنده اطاعت محض ایشان از دستورات الهی است، بلکه بیانگر مسئولیت‌پذیری ایشان در اجرای احکام الهی است.

پاسخ به شبهات و افسانه‌سازی‌ها

متأسفانه برخی افراد با سوء‌استفاده از این ماجرا، افسانه‌هایی ساختند و ادعا کردند که پیامبر (صلی الله علیه و آله) به دلیل عشق به زینب، این ازدواج را انجام داد. این ادعاها نه تنها با مقام والای عصمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) ناسازگار است، بلکه با هدف اصلی این ازدواج که شکستن سنت جاهلی بود، در تضاد است.

پیامبر (صلی الله علیه و آله) همواره مطیع محض دستورات الهی بود و هرگز اجازه نمی‌داد احساسات شخصی بر تصمیمات ایشان تأثیر بگذارد. این ازدواج نیز بخشی از مأموریت الهی ایشان بود و نه تنها نشان‌دهنده اطاعت ایشان از خداوند است، بلکه بیانگر شجاعت ایشان در شکستن سنت‌های غلط جامعه است.

نتیجه‌گیری

با بررسی دقیق آیات ۳۷ و ۳۸ سوره احزاب و شأن نزول آن، به‌وضوح می‌توان دریافت که این آیات نه تنها دلیلی بر نفی عصمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیستند، بلکه نشان‌دهنده دقت و مسئولیت‌پذیری ایشان در اجرای دستورات الهی هستند. ترس پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیز ناشی از دغدغه اجرای صحیح احکام الهی و تأثیر آن بر جامعه بود. بنابراین، این آیات به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند به‌عنوان دلیلی برای نفی عصمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) مورد استناد قرار گیرند.

تفسیر آیه 37 سوره احزاب

آیه 37 سوره احزاب به موضوعی مهم در تاریخ اسلام و به روابط اجتماعی و خانوادگی در جامعه عرب جاهلی پرداخته است. این آیه به طور خاص به داستان زید بن حارثه و زینب بنت جحش و تأثیر آن بر سنت‌های اجتماعی می‌پردازد. تفاسیر مختلف این آیه از دیدگاه مفسران اسلامی به شرح زیر است:

تفسیر طبری: ابن جریر طبری در تفسیر خود به این نکته اشاره می‌کند که پیامبر (صلى الله علیه و آله) به زید بن حارثه می‌گوید که همسرش را نگه دارد و از خدا پروا کند. او این آیه را در زمینه نجات زید از بردگی و آزاد کردن او می‌داند و تأکید می‌کند که خداوند از پیامبر خواسته است که از سنت‌های نادرست جاهلی فاصله بگیرد.

تفسیر مجمع البیان: طبرسی در تفسیر خود به این نکته اشاره می‌کند که پیامبر (صلى الله علیه و آله) در این آیه به زید می‌گوید که همسرش را حفظ کند و در عین حال از خدا بترسد. او همچنین به ترس پیامبر از قضاوت مردم اشاره می‌کند و می‌گوید که این آیه به پیامبر یادآوری می‌کند که باید از خدا بترسد و نه از مردم.

تفسیر آیه ۳۷ سوره احزاب المیزان: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به این نکته اشاره می‌کند که این آیه به پیامبر (صلى الله علیه و آله) می‌گوید که او باید از ترس مردم، احکام الهی را پنهان نکند. او همچنین به این نکته اشاره می‌کند که این آیه به لغو سنت جاهلی عروس خواندگی اشاره دارد و نشان می‌دهد که خداوند می‌خواهد که این سنت نادرست از بین برود.

تفسیر سوره احزاب آیه ۳۷ قرائتی: در این تفسیر، به داستان زید و زینب و نقش پیامبر در این موضوع پرداخته شده است. مفسر به این نکته اشاره می‌کند که پیامبر (صلى الله علیه و آله) با این اقدام، نه تنها به اصلاح جامعه کمک کرد، بلکه به مؤمنان این امکان را داد که از ترس قضاوت‌های نادرست، از احکام الهی پیروی کنند.

تفسیر فی ظلال القرآن: سید قطب در این تفسیر به ابعاد اجتماعی و اخلاقی این آیه می‌پردازد. او تأکید می‌کند که این آیه به مسلمانان می‌آموزد که باید از سنت‌های نادرست فاصله بگیرند و به احکام الهی توجه کنند. او همچنین به تأثیر این آیه بر جامعه اسلامی و تغییر نگرش‌ها در مورد روابط خانوادگی اشاره می‌کند.

تفسیر سوره احزاب در کتب اهل سنت: در تفاسیر اهل سنت نیز به این آیه پرداخته شده است. برخی مفسران به این نکته اشاره کرده‌اند که این آیه به پیامبر (صلى الله علیه و آله) می‌گوید که باید از ترس مردم، احکام الهی را پنهان نکند و به او یادآوری می‌کند که خداوند سزاوارتر است که از او بترسد.

این تفاسیر نشان‌دهنده عمق و پیچیدگی آیه 37 سوره احزاب است و به تأثیرات اجتماعی، اخلاقی و دینی آن در جامعه اسلامی می‌پردازد. این آیه نه تنها به یک واقعه تاریخی اشاره دارد، بلکه به اصول کلی دین اسلام و نحوه برخورد با سنت‌های نادرست نیز تأکید می‌کند.

عصمت پیامبر در قرآن و روایات

عصمت پیامبران یکی از اصول اساسی در اعتقادات اسلامی است که به معنای مصونیت پیامبران از خطا، گناه و اشتباه در بیان وحی و اجرای وظایف الهی است. این مفهوم در قرآن و روایات به طور گسترده‌ای مورد تأکید قرار گرفته است. در ادامه به بررسی عصمت پیامبران در قرآن و روایات خواهیم پرداخت.

1. عصمت در قرآن

قرآن کریم به صراحت به عصمت پیامبران اشاره کرده و آنها را از خطا و گناه مصون دانسته است. برخی از آیات مهم در این زمینه عبارتند از:

آیه تطهیر (آیه 33 سوره احزاب): «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا». این آیه به طهارت اهل بیت پیامبر (صلى الله علیه و آله) اشاره دارد و به معنای مصونیت آنها از هرگونه آلودگی و گناه است.

آیه 61 سوره آل عمران: در این آیه، خداوند به پیامبر می‌فرماید: «فَمَن حَاجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ». این آیه نشان‌دهنده علم و آگاهی پیامبر از حقایق الهی و عدم اشتباه در بیان آن است.

آیه 21 سوره مائده: «وَ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ». این آیه به وحی الهی به پیامبر اشاره دارد و نشان می‌دهد که او در دریافت و بیان وحی دچار خطا نمی‌شود.

2. عصمت در روایات

در روایات اسلامی نیز به عصمت پیامبران اشاره شده است. برخی از روایات مهم در این زمینه عبارتند از:

روایات اهل بیت (علیهم السلام): اهل بیت پیامبر (صلى الله علیه و آله) به ویژه امامان معصوم، به عصمت پیامبران اشاره کرده و تأکید می‌کنند که پیامبران از هرگونه خطا و گناه مصون هستند. به عنوان مثال، امام صادق (علیه السلام) در روایتی می‌فرماید: «پیامبران معصوم هستند و هیچ‌گونه گناهی از آنها سر نمی‌زند».

روایات از پیامبر (صلى الله علیه و آله): پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) در روایاتی به عصمت خود و دیگر پیامبران اشاره کرده و تأکید می‌کند که آنها در بیان وحی و اجرای دستورات الهی دچار اشتباه نمی‌شوند.

3. دلایل عقلی و نقلی برای عصمت

دلایل عقلی: عقلاً می‌توان استدلال کرد که اگر پیامبران از خطا و گناه مصون نباشند، ممکن است در بیان وحی و احکام الهی دچار اشتباه شوند و این امر باعث گمراهی مردم خواهد شد. بنابراین، عقل حکم می‌کند که پیامبران باید معصوم باشند.

دلایل نقلی: آیات و روایات متعدد در قرآن و سنت به عصمت پیامبران اشاره دارند و این امر به عنوان یک اصل پذیرفته شده در اسلام مطرح است.

4. نتیجه‌گیری

عصمت پیامبران در قرآن و روایات به عنوان یک اصل بنیادین در دین اسلام مطرح است. این مفهوم به معنای مصونیت پیامبران از خطا و گناه است و در آیات و روایات متعددی به آن اشاره شده است. این ویژگی به پیامبران این امکان را می‌دهد که به عنوان الگوهای کامل انسانی و نمایندگان خداوند در میان مردم شناخته شوند و رسالت خود را به درستی انجام دهند. این اعتقاد به عصمت، به مؤمنان کمک می‌کند تا به پیامبران اعتماد کنند و از آموزه‌های آنها پیروی نمایند.

سوالات متداول

1- استخاره سوره احزاب آیه 37 چیست؟

استخاره در اصطلاح اسلامی به معنای طلب خیر از خداوند در امور مختلف است. در این زمینه، برخی از مسلمانان به آیات قرآن برای استخاره و طلب هدایت مراجعه می‌کنند. آیه 37 سوره احزاب، که به موضوع زید بن حارثه و زینب بنت جحش و مسئله ازدواج پیامبر (صلى الله علیه و آله) با زینب اشاره دارد، به عنوان یکی از آیات مورد استفاده برای استخاره مطرح می‌شود.

متن آیه 37 سوره احزاب

آیه 37 سوره احزاب به این صورت است:

«وَ إِذْ تَقُولُ لِلَّذِی أَنْعَمَ اللّه عَلَیْهِ وَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِ أَمْسِکْ عَلَیْکَ زَوْجَکَ وَ اتَّقِ اللّهَ وَ تُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللّه مُبْدِیهِ وَ تَخْشَى النّاسَ وَ اللّه أَحَقُّ أَنْ تَخْشاهُ».

تفسیر آیه

این آیه به پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) اشاره دارد و به او یادآوری می‌کند که به زید بن حارثه بگوید همسرش را نگه دارد و از خدا پروا کند. همچنین به ترس پیامبر از قضاوت مردم و پنهان‌کاری او در مورد وحی الهی اشاره می‌کند. این آیه به نوعی به پیامبر می‌گوید که باید از خدا بترسد و نه از مردم، و به او یادآوری می‌کند که او مأمور به بیان احکام الهی است.

استخاره سوره احزاب آیه 37

بسیاری از مسلمانان، به ویژه در میان شیعیان، برای استخاره از آیات قرآن استفاده می‌کنند. در این روش، فرد به آیه‌ای از قرآن مراجعه کرده و با نیت خاصی آیه را می‌خواند و سپس به تفسیر و معنا آن توجه می‌کند تا از خداوند هدایت و خیر را طلب کند. در این زمینه، آیه 37 سوره احزاب به عنوان یک آیه مهم در زمینه تصمیم‌گیری و هدایت در امور زندگی مورد توجه قرار می‌گیرد.

نتیجه‌گیری

استخاره با آیه 37 سوره احزاب می‌تواند به معنای طلب خیر و هدایت در تصمیم‌گیری‌های دشوار باشد. این آیه به فرد یادآوری می‌کند که در هر تصمیمی باید از خداوند بترسد و به او اعتماد کند. همچنین، این آیه به اهمیت تقوا و توجه به احکام الهی در زندگی اشاره دارد و می‌تواند به عنوان یک راهنمای معنوی در انتخاب‌های زندگی مورد استفاده قرار گیرد.

2- تفاوت عصمت پیامبران و امامان در چیست؟

عصمت یکی از ویژگی‌های مهم در مورد پیامبران و امامان در اسلام است. با این حال، تفاوت‌هایی در نوع و مفهوم عصمت این دو گروه وجود دارد. در ادامه به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازیم:

1. تعریف عصمت
عصمت پیامبران: عصمت پیامبران به معنای مصونیت آنها از خطا، گناه و اشتباه در بیان وحی و اجرای دستورات الهی است. این ویژگی به آنها اجازه می‌دهد که به عنوان نمایندگان خداوند در میان مردم عمل کنند و رسالت خود را به درستی انجام دهند. عصمت پیامبران به طور خاص در دریافت و انتقال وحی و همچنین در اجرای وظایف الهی است.

عصمت امامان: عصمت امامان (علیهم السلام) نیز به معنای مصونیت از خطا و گناه است، اما این ویژگی به عنوان جانشینان پیامبر (صلى الله علیه و آله) و راهنمایان جامعه اسلامی مطرح می‌شود. امامان به عنوان الگوهای کامل انسانی و دینی شناخته می‌شوند و در تفسیر و تبیین دین و هدایت جامعه نقش دارند.

2. منبع عصمت
عصمت پیامبران: عصمت پیامبران به طور مستقیم از سوی خداوند و از طریق وحی و الهام الهی به آنها داده می‌شود. پیامبران به عنوان مبلغان وحی الهی، باید از هرگونه اشتباه و گناه مصون باشند تا بتوانند رسالت خود را به درستی انجام دهند.

عصمت امامان: عصمت امامان نیز از سوی خداوند است، اما به دلیل نقش خاص آنها به عنوان جانشینان پیامبر و رهبران جامعه، این عصمت به نوعی استمرار عصمت پیامبران است. امامان به عنوان حافظان دین و مفسران وحی، باید از هرگونه خطا و گناه مصون باشند تا بتوانند به درستی جامعه را هدایت کنند.

3. نوع عصمت
عصمت پیامبران: عصمت پیامبران عمدتاً در زمینه‌های وحی و رسالت است. آنها در دریافت و انتقال وحی و نیز در اجرای دستورات الهی هیچ‌گونه اشتباهی ندارند و هیچ گناهی از آنها سر نمی‌زند.

عصمت امامان: عصمت امامان شامل همه ابعاد زندگی آنها می‌شود، از جمله در تفسیر دین، قضاوت، رفتار اجتماعی و اخلاقی. امامان باید در همه جنبه‌های زندگی خود معصوم باشند تا بتوانند الگوهای کاملی برای پیروان خود باشند.

4. نقش و وظایف
نقش پیامبران: پیامبران به عنوان فرستادگان خداوند، وظیفه دارند که پیام الهی را به مردم برسانند و آنها را به سوی خدا هدایت کنند. آنها معمولاً در زمان‌های خاص و در شرایط خاصی به رسالت خود می‌پردازند.

نقش امامان: امامان به عنوان جانشینان پیامبر، وظیفه دارند که دین را تبیین و تفسیر کنند، احکام الهی را اجرا نمایند و به هدایت جامعه بپردازند. آنها در هر زمان و مکانی که نیاز به هدایت دینی وجود داشته باشد، نقش خود را ایفا می‌کنند.

5. اختلاف در تعداد
پیامبران: در اسلام، تعداد پیامبران بسیار زیاد است و برخی از آنها در قرآن ذکر شده‌اند. بر اساس روایات، تعداد آنها به بیش از 124 هزار نفر می‌رسد.

امامان: در مکتب شیعه، تعداد امامان معصوم به دوازده نفر محدود است که هر کدام در زمان خود به عنوان رهبران دینی و اجتماعی شناخته می‌شوند.

نتیجه‌گیری
به طور کلی، عصمت پیامبران و امامان هر دو از ویژگی‌های اساسی در دین اسلام هستند، اما در نوع، منبع، نقش و وظایف آنها تفاوت‌هایی وجود دارد. پیامبران به عنوان فرستادگان خداوند وظیفه دارند که وحی را به مردم برسانند، در حالی که امامان به عنوان جانشینان پیامبر و راهنمایان جامعه، باید دین را تبیین و هدایت کنند. این تفاوت‌ها به درک بهتر از نقش‌های مختلف پیامبران و امامان در تاریخ اسلام کمک می‌کند.

3- عصمت پیامبران ناشی از چیست دینی یازدهم

عصمت پیامبران یکی از اصول بنیادین در دین اسلام است که به معنای مصونیت آنها از خطا، گناه و اشتباه در بیان وحی و اجرای وظایف الهی است. در کتاب‌های دینی، به ویژه در کتاب‌های درسی مانند “دینی یازدهم”، به دلایل مختلفی که عصمت پیامبران را توجیه می‌کند، پرداخته می‌شود. در ادامه، به بررسی دلایل عصمت پیامبران می‌پردازیم:

1. وحی الهی
عصمت پیامبران به دلیل ارتباط مستقیم آنها با خداوند و دریافت وحی است. پیامبران به عنوان فرستادگان خداوند، باید از هرگونه خطا و اشتباه مصون باشند تا بتوانند پیام الهی را به درستی به مردم منتقل کنند. اگر پیامبران دچار خطا یا گناه شوند، ممکن است در انتقال وحی و احکام الهی دچار اشتباه شوند و این امر موجب گمراهی مردم خواهد شد.

2. نقش الگو بودن
پیامبران به عنوان الگوهای کامل انسانی برای جامعه معرفی می‌شوند. برای اینکه مردم بتوانند از آنها پیروی کنند و به آموزه‌های آنها اعتماد داشته باشند، ضروری است که آنها در همه جوانب زندگی خود معصوم باشند. عصمت پیامبران به آنها این امکان را می‌دهد که به عنوان نمونه‌های کامل از تقوا و دیانت عمل کنند.

3. حفظ دین
عصمت پیامبران به حفظ و تداوم دین الهی کمک می‌کند. اگر پیامبران دچار خطا شوند، ممکن است آموزه‌های دینی به خطر بیفتد و دین دچار تحریف شود. بنابراین، خداوند پیامبران را از هرگونه خطا و گناه مصون می‌دارد تا دین الهی به درستی حفظ و منتقل شود.

4. دلیل عقلانی
عقل نیز می‌تواند دلیلی بر عصمت پیامبران باشد. اگر پیامبران دچار خطا یا گناه شوند، ممکن است در بیان وحی و احکام الهی دچار اشتباه شوند و این امر به اعتبار وحی و پیام الهی لطمه می‌زند. بنابراین، عقل حکم می‌کند که پیامبران باید معصوم باشند تا بتوانند به درستی رسالت خود را انجام دهند.

5. آیات و روایات
قرآن و روایات اسلامی به صراحت به عصمت پیامبران اشاره دارند. آیات مختلفی در قرآن کریم به طهارت و پاکی پیامبران اشاره کرده و آنها را از گناه و خطا مصون می‌دانند. به عنوان مثال، آیه تطهیر (آیه 33 سوره احزاب) به طهارت اهل بیت پیامبر اشاره دارد و این موضوع را تقویت می‌کند.

نتیجه‌گیری
عصمت پیامبران ناشی از چندین عامل است که شامل وحی الهی، نقش الگو بودن، حفظ دین، دلایل عقلانی و تأکیدات قرآن و روایات می‌شود. این ویژگی به پیامبران این امکان را می‌دهد که رسالت خود را به درستی انجام دهند و به عنوان الگوهای کامل برای پیروان خود شناخته شوند.

4- کدام آیه به معصومیت پیامبر اشاره دارد؟

در قرآن کریم، چندین آیه به معصومیت پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) اشاره دارند که به نوعی به طهارت و پاکی او از خطا و گناه پرداخته‌اند. مهم‌ترین این آیات عبارتند از:

1. آیه تطهیر (آیه 33 سوره احزاب)
متن آیه:
«إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا»

تفسیر: این آیه به طهارت اهل بیت پیامبر اشاره دارد و نشان‌دهنده این است که خداوند آنها را از هرگونه آلودگی و گناه پاک کرده است. از آنجا که پیامبر (صلى الله علیه و آله) در این دسته قرار دارد، این آیه به عصمت او نیز اشاره دارد.

2. آیه 61 سوره آل عمران
متن آیه:
«وَ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ»

تفسیر: این آیه به وحی الهی به پیامبر اشاره دارد و نشان می‌دهد که او در دریافت و انتقال وحی دچار خطا نمی‌شود.

3. آیه 108 سوره توبه
متن آیه:
«إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ»

تفسیر: این آیه به نقش پیامبر به عنوان نذیر و هشداردهنده اشاره دارد و نشان می‌دهد که او در انجام وظایف خود از هرگونه خطا و اشتباه مصون است.

4. آیه 6 سوره مائده
متن آیه:
«وَ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ»

تفسیر: این آیه به پیامبر این اطمینان را می‌دهد که او در بیان احکام الهی و رسالت خود معصوم و مصون از خطا است.

نتیجه‌گیری
این آیات به وضوح به عصمت پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) اشاره دارند و نشان‌دهنده این هستند که او در دریافت وحی و اجرای وظایف الهی هیچ‌گونه خطا و گناهی ندارد. این ویژگی به پیامبر این امکان را می‌دهد که به عنوان الگوی کامل انسانی و دینی شناخته شود.

5- معصومیت از گناه و خطا در پیامبران به چه صورت است دینی یازدهم

معصومیت پیامبران از گناه و خطا به صورت زیر تعریف می‌شود:

مصونیت از گناه: پیامبران به طور کامل از ارتکاب گناه و خطا مصون هستند. این ویژگی به آنها اجازه می‌دهد که در بیان وحی و اجرای دستورات الهی هیچ‌گونه اشتباهی نداشته باشند.

دریافت وحی: پیامبران در دریافت وحی از خداوند هیچ‌گونه خطا و اشتباهی ندارند. آنها به عنوان فرستادگان الهی، پیام را به درستی به مردم منتقل می‌کنند.

الگو بودن: پیامبران باید الگوهای کامل انسانی باشند تا مردم بتوانند از آنها پیروی کنند. عصمت آنها باعث می‌شود که در تمامی جوانب زندگی، از جمله اخلاق و رفتار، معصوم باشند.

حفظ دین: عصمت پیامبران به حفظ و تداوم دین الهی کمک می‌کند و از تحریف آموزه‌های دینی جلوگیری می‌نماید.

این ویژگی‌ها به طور کلی نشان‌دهنده اهمیت عصمت پیامبران در رسالت و هدایت جامعه است.

مقالات مرتبط

آیه های کوتاه انگیزشی قرآن

در این مقاله به بررسی آیه های کوتاه انگیزشی قرآن، آیه های…

8 بهمن 1403

آیه های کاربردی قرآن در زندگی

در این مقاله به بررسی آیه های کاربردی قرآن در زندگی، راهنمایی…

8 بهمن 1403

آیه کوتاه رزق و روزی

در این مقاله به بررسی آیه کوتاه رزق و روزی، برای افزایش…

7 بهمن 1403

دیدگاهتان را بنویسید