در این مقاله به بررسی حکم کاشت ناخن از نظر قرآن، حکم شرعی کاشت ناخن و مژه در دین اسلام، نظر مراجع تقلید در مورد کاشت ناخن، حکم کاشت ناخن برای نماز و روزه و حکم کاشت ناخن از نظر رهبری، سیستانی، مکارم شیرازی و اهل سنت و غسل جبیره برای کاشت ناخن از نظر آیت الله خامنه ای و مکارم شیرازی می پردازیم. لطفا همراه ما باشید!
حکم شرعی کاشت ناخن چیست؟
مقدمه
کاشت ناخن یکی از روشهای زیبایی است که در سالهای اخیر در میان زنان و حتی مردان رواج یافته است. این روش شامل استفاده از مواد مصنوعی برای افزایش طول و زیبایی ناخنها میباشد. با توجه به اهمیت دین اسلام و احکام شرعی در زندگی مسلمانان، بررسی حکم کاشت ناخن از منظر قرآن و سنت پیامبر (ص) ضروری به نظر میرسد.
۱. بررسی مفهوم کاشت ناخن
کاشت ناخن به معنای افزودن مواد مصنوعی به ناخنهای طبیعی است. این مواد میتوانند شامل اکریلیک، ژل و یا سایر ترکیبات شیمیایی باشند. هدف از کاشت ناخن، زیبایی و افزایش طول ناخنها است. اما این عمل میتواند سوالات شرعی متعددی را به وجود آورد.
۲. احکام مربوط به ناخنگیری در اسلام
در اسلام، ناخنگیری و رعایت بهداشت شخصی از اهمیت ویژهای برخوردار است. بر اساس روایات، پیامبر اکرم (ص) توصیههایی در مورد کوتاه کردن ناخنها دارند. به عنوان مثال، در روایتی آمده است که مسلمانان باید ناخنهای خود را در هر هفته یک بار کوتاه کنند.
۳. حکم کاشت ناخن از منظر قرآن و سنت
الف) زیبایی و زینت
اسلام به زیبایی و زینت اهمیت میدهد، اما این زینت باید در چهارچوبهای شرعی و اخلاقی قرار گیرد. در قرآن کریم آمده است:
“وَ أَخْذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ” (اعراف: 31)
این آیه به اهمیت زینت در نماز اشاره دارد، اما باید توجه داشت که زینت نباید به گونهای باشد که باعث فریب یا گناه شود.
ب) موانع شرعی
کاشت ناخن ممکن است موانع شرعی ایجاد کند. یکی از این موانع، ممانعت از وضو و غسل است. در صورت استفاده از مواد مصنوعی، ممکن است آب به ناخنها نرسد و این موضوع میتواند موجب باطل شدن وضو شود. بر اساس فتاوی علمای دین، هر چیزی که مانع از رسیدن آب به اعضای وضو شود، حرام است.
ج) استفاده از مواد حرام
برخی از مواد مورد استفاده در کاشت ناخن ممکن است حاوی ترکیبات حرام باشند یا به پوست آسیب برسانند. بنابراین، استفاده از این مواد باید مورد بررسی قرار گیرد.
۴. نظرات علمای دین
علمای دین نظرات متفاوتی در مورد کاشت ناخن دارند. برخی از آنها به دلیل موانع وضو و غسل، کاشت ناخن را حرام میدانند، در حالی که برخی دیگر با توجه به شرایط خاص و عدم ممانعت از وضو، آن را مجاز میدانند. به طور کلی، توصیه میشود که مسلمانان در این زمینه به فتاوی معتبر و علمای دین مراجعه کنند.
۵. نتیجهگیری
کاشت ناخن به عنوان یک عمل زیبایی در اسلام باید با احتیاط و با توجه به احکام شرعی انجام شود. مسلمانان باید به موانع وضو و غسل توجه داشته باشند و از استفاده از مواد حرام پرهیز کنند. در نهایت، مشاوره با علمای دین و بررسی فتاوی معتبر میتواند به تصمیمگیری صحیح در این زمینه کمک کند.
بیشتر بخوانید! ماجرای همراهی موسی با حضرت خضر در قرآن
با خیالی راحت می توانید از انتشارات پیام مهر عدالت انواع قرآن کریم نفیس، عطری، عروس و ارزان را انتخاب و خرید کنید. برای مشاهده و خرید به صفحه خرید قرآن کریم مراجعه کرده و یا برای دریافت مشاوره رایگان و راهنمایی برای انتخاب و خرید انواع قرآن کریم با شماره های ۶۶۴۹۲۱۹۴ – ۶۶۴۹۲۰۶۷ – ۰۲۱ تماس حاصل نمایید.
توجه: کلیه محصولات دارای گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی و همچنین تا 7 روز گارانتی بازگشت پول برای اطمینان خاطر شما از خرید هستند.
جهت خرید حضوری هم می توانید به نمایشگاه و دفتر انتشارات پيام مهر عدالت به آدرس تهران، خیابان انقلاب، خیابان فخررازی، خیابان وحید نظری، پلاک ۸۸، طبقه اول مراجعه نمایید.
ساعات کاری: همه روزه شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ عصر و پنج شنبه ها تا ۱۲ ظهر
حکم شرعی کاشت ناخن از نظر مراجع مختلف
کاشت ناخن یکی از روشهای زیبایی است که برای زیباتر کردن و فرم دادن به ناخنها به کار میرود. ناخنکاران با استفاده از تکنیکهای مختلفی مانند کاشت پودری، کاشت پلی ژل و کاشت با فرمر، شکل و زیبایی ناخنها را افزایش میدهند. اما سوالاتی در مورد حکم شرعی کاشت ناخن وجود دارد. آیا کاشت ناخن حرام است؟ آیا با وجود ناخنهای کاشته شده میتوان غسل کرد؟ آیا این عمل مانع وضو میشود؟ در این مقاله به بررسی این سوالات از منظر مراجع مختلف خواهیم پرداخت.
حکم شرعی کاشت ناخن
کاشت ناخن به طور کلی میتواند مانع رسیدن آب به پوست بدن شود و در نتیجه وضو و غسل را باطل کند. با این حال، در شرایط خاص میتوان با وضوی جبیره غسل و وضو گرفت. به طور کلی، کاشت ناخن از نظر شرعی مشکل خاصی ندارد و حرام نیست، به ویژه اینکه برخی از علما معتقدند ملاک زینت، عرف جامعه است.
نظرات مراجع تقلید در مورد کاشت ناخن
حکم کاشت ناخن از نظر رهبری
سؤال: آیا با کاشت ناخن میتوان غسل و وضو گرفت؟ آیا این نوع ناخن زینت به شمار میرود؟
پاسخ: اگر کاشت ناخن به عنوان زینت باشد، باید از نامحرم پوشیده شود. تشخیص زینت بودن یا نبودن به نظر عرف بستگی دارد. در مورد وضو و غسل، اگر مانع رسیدن آب به اعضای بدن باشد، باید آن را بردارید. در صورت عدم امکان، میتوانید وضوی جبیرهای بگیرید.
حکم کاشت ناخن از نظر آیت الله سیستانی
سؤال: حکم وضو و غسل با ناخن کاشته شده چیست؟
پاسخ: کاشت ناخن جایز نیست زیرا مانع رسیدن آب به اعضای بدن در وضو و غسل میشود. در صورت وجود ناخنهای کاشته شده، باید آنها را جدا کنید و در صورت سختی در جدا کردن، غسل جبیره بگیرید. همچنین، اگر با آگاهی از این موضوع از ناخن مصنوعی استفاده کرده باشید، احتیاط واجب است که نمازهای خوانده شده را قضا کنید.
نظر آیتالله صافی گلپایگانی
سؤال: حکم وضو و غسل برای کسانی که ناخن میکارند چگونه است؟
پاسخ: اگر کاشت ناخن به گونهای باشد که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند، اشکال دارد. در صورت امکان، بعد از برداشتن ناخن وضو و غسل را به طور طبیعی انجام دهید. در غیر این صورت، با حالت وضو و غسل جبیرهای و برای احتیاط، تیمم هم انجام دهید.
نظر آیتالله شبیری زنجانی
سؤال: حکم وضو و غسل برای کسانی که ناخن میکارند چیست؟
پاسخ: اگر ضرورتی در کاشت ناخن وجود نداشته باشد، جایز نیست. اگر ناخن مصنوعی بکارید و کندن آن سخت باشد، باید برای نماز تیمم کنید و برای احتیاط وضوی جبیرهای هم بگیرید. زینت بودن این ناخن بستگی به نظر عرف دارد.
نظر آیتالله فاضل لنکرانی
سؤال: حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی چگونه است؟
پاسخ: اگر ناخن مصنوعی روی ناخن چسبیده باشد، باید آن را جدا کنید. در صورت عدم امکان، حکم وضو و غسل جبیره را دارد. این ناخن زینت به شمار میرود.
نظر آیتالله نوری همدانی
سؤال: حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی که روی ناخن میکارند چیست؟
پاسخ: اگر ناخن مصنوعی قابل کندن نباشد، باید تیمم کنید و در صورت وجود در مواضع تیمم، هم وضو و غسل جبیرهای انجام دهید. اگر کاشت ناخن ضروری نباشد، جایز نیست.
نتیجهگیری
حکم شرعی کاشت ناخن بستگی به نظر مرجع تقلید دارد. در حالی که برخی از مراجع، مانند آیتالله وحید خراسانی و آیتالله سیستانی، کاشت ناخن را حرام میدانند، برخی دیگر مانند آیتالله خامنهای معتقدند که کاشت ناخن فی نفسه حرام نیست اما باید از نامحرم پوشیده شود. در نهایت، اگر به دنبال روشهای دیگر برای زیبایی ناخنهای خود هستید، میتوانید از ترفندهای متنوعی مانند دیزاین با ماربل، اکسسوریها، ورق طلا و اکلیل استفاده کنید.
بیشتر بخوانید! استخاره با قرآن خوب و بد فوری
قرآنهای نفیس و معطر
با توجه به اهمیت قرآن در زندگی مسلمانان، خرید قرآنهای نفیس و معطر میتواند تجربهای معنوی و روحانی را برای فرد به ارمغان بیاورد. انتشارات پیام مهر عدالت، با ارائه قرآنهای با کیفیت و زیبا، به شما این امکان را میدهد که قرآن را به عنوان یک اثر هنری و معنوی در خانه خود داشته باشید.
برای دریافت مشاوره رایگان خرید دیوان حافظ با شماره های ۶۶۴۹۲۱۹۴ – ۶۶۴۹۲۰۶۷ – ۰۲۱ تماس حاصل نمایید. همچنین برای مشاهده و خرید زیباترین، نفیس ترین و بهترین قرآن کریم برای قرائت، هدیه و چاپ یادبود اموات به صفحه خرید قرآن کریم از انتشارات پیام مهر عدالت مراجعه کنید.
شما می توانید انواع قرآن کریم را با پایین ترین قیمت و بدون واسطه از انتشارات پیام مهر عدالت خرید کنید همراه با گارانتی 7 روزه بازگشت پول و محصول!
ویژگیهای قرآنهای نفیس
قرآنهای نفیس انتشارات پیام مهر عدالت دارای ویژگیهای زیر هستند:
- چاپ با کیفیت: استفاده از کاغذ مرغوب و چاپ با دقت بالا، باعث میشود که قرآنها از لحاظ ظاهری جذاب و ماندگار باشند.
- طراحی زیبا: جلدهای نفیس و طراحیهای هنری که زیبایی خاصی به قرآن میبخشد، میتواند به عنوان یک دکوراسیون معنوی در منزل شما عمل کند.
- عطر مطبوع: برخی از این قرآنها با کاغذهای عطری و معطر و خوش بو چاپ شدهاند که تجربه خواندن را دلپذیرتر میکند و حس معنوی را تقویت مینماید.
ترجمه و تفسیر
قرآنهای انتشارات پیام مهر عدالت علاوه بر متن عربی، دارای ترجمههای دقیق و تفسیرهای جامع هستند که به درک بهتر آیات کمک میکند. این ویژگی به ویژه برای کسانی که زبان عربی را به خوبی نمیدانند، بسیار مفید است. تفسیرهای موجود در این قرآنها به شما کمک میکند تا عمق معانی آیات را درک کنید و به درک بهتری از دین و احکام آن برسید.
بیشتر بخوانید! پنج آیه معجزه گر قرآن کریم
آیا کاشت ناخن حرام است؟
بر اساس نظر اکثر فقها و مراجع دینی، کاشت ناخن به خودی خود مشکل شرعی ندارد. با این حال، شرایط خاصی برای استفاده از این روش زیبایی وجود دارد. بیشتر علما بر این باورند که کاشت ناخن به طور کلی ایرادی ندارد، هرچند که آن را توصیه نمیکنند. نکته مهم این است که هر جسم خارجی، از جمله ناخنهای مصنوعی، که بر روی اعضای بدن قرار میگیرد و مانع رسیدن آب به پوست میشود، باید در زمان وضو یا غسل از بدن جدا شود. بنابراین، بانوان موظفاند پیش از نماز یا برای انجام غسل، ناخنهای مصنوعی یا پوششهای ناخن را بردارند. در ادامه، نظرات مراجع مختلف در این زمینه را بررسی میکنیم.
احکام شرعی کاشت ناخن
حکم کاشت ناخن رهبری
کاشت ناخن به خودی خود اشکالی ندارد و اگر به عنوان زینت محسوب شود، باید از نامحرم پوشیده شود. در صورتی که ناخن کاشته شده، مانع وضو و غسل شود، باید آن را برطرف کرد، حتی اگر این کار مستلزم صرف هزینه باشد. اگر شخص بداند که امکان برداشتن آن وجود ندارد یا این کار با مشقت غیرقابل تحمل همراه است، میتواند وضو یا غسل را انجام دهد و سپس به رفع آن اقدام کند. در این صورت، وضو و غسلهای بعدی باید به صورت جبیره انجام شود. اما اگر امکان برداشتن ناخن وجود داشته باشد و فرد آن را برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.
نظر آیتالله بهجت
اگر شخصی که اصلاً ناخن ندارد، بخواهد ناخن مصنوعی بکارد، این ناخن جزو بدن او محسوب نمیشود، زیرا رشد و نمو ندارد. از این رو، کاشت آن جایز نیست مگر در موارد اضطراری. در صورت کاشت ناخن، در وضو و غسل دچار اشکال خواهد شد و در زمان نماز، این عمل موجب ضایع شدن واجب میشود. اگر فرد ناخن را کاشته باشد و نتواند آن را در زمان وضو یا غسل بردارد، باید به روش جبیره عمل کند.
نظر آیتالله صافی گلپایگانی
کاشت ناخن به گونهای که برای وضو و غسل نتوان آن را برداشت، اشکال دارد. اگر شخصی این کار را انجام داده باشد، باید در صورت امکان ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل را به روش معمول انجام دهد. در غیر این صورت، باید وضو و غسل را به عنوان جبیره انجام دهد و احتیاطاً تیمم نیز کند.
نظر آیتالله وحید خراسانی
ایشان معتقدند که کاشت ناخن جایز نیست و حرام است. اگر کسی اقدام به این کار کند، باید ناخنها را جدا کند. اگر این کار ممکن نباشد، باید وضو و غسل را به صورت جبیره انجام دهد و احتیاطاً تیمم نیز بکند. پس از اینکه ناخنها برداشته شدند، باید نمازهایی که با وجود آن ناخنها خوانده شده، قضا کند.
حکم کاشت ناخن از نظر آیت الله مکارم شیرازی
ایشان نیز کاشت ناخن را حرام میدانند، مگر در موارد ضروری. در چنین حالتی، وجود ناخن مصنوعی به عنوان جبیره محسوب میشود و باید وضو و غسل به روش جبیره انجام شود.
نتیجهگیری
در نهایت، حکم شرعی کاشت ناخن بستگی به نظر مرجع تقلید دارد. در حالی که برخی مراجع کاشت ناخن را حرام میدانند، دیگران آن را در صورت وجود ضرورت مجاز میشمارند. مهم است که افراد به فتاوی مراجع خود مراجعه کنند و با توجه به شرایط خود، تصمیمگیری نمایند.
بیشتر بخوانید! خود ارضایی در قرآن و علاثم و راهکارهای ترک
حکم کاشت ناخن از نظر قرآن
در قرآن به طور مستقیم به موضوع کاشت ناخن اشاره نشده است. با این حال، به عنوان یک بخش از بدن انسان، ناخنها در متون دینی مورد توجه قرار گرفتهاند. قرآن کریم بر اهمیت مراقبت و پاکیزگی بدن تأکید دارد. به عنوان نمونه، در سوره مائدة آیه 6 آمده است:
“ای کسانی که ایمان آوردهاید، هنگامی که برای نماز آماده میشوید، صورت و دستهایتان را تا مچ بشویید و سر و پاهایتان را تا قوزک مسح کنید.”
این آیه نشاندهنده اهمیت پاکیزگی و رعایت طهارت در عبادات است. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که کاشت ناخن ممکن است به عنوان مانعی برای رسیدن آب به ناخنهای طبیعی تلقی شود و برخی مراجع به همین دلیل آن را جایز نمیدانند. در این موارد، حکم وضو و غسل به صورت جبیره مطرح میشود.
آیا کاشت ناخن حرام است؟
سوالی که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند این است که آیا کاشت ناخن حرام است و مراجع تقلید چه نظری در این باره دارند. برخی از مراجع مانند آیتالله وحید خراسانی بر این باورند که کاشت ناخن جایز نیست و حرام است. طبق نظر ایشان، فرد باید ناخنهای کاشته شده را برای وضو و غسل بردارد و اگر این کار ممکن نباشد، میتواند به صورت جبیره وضو و غسل را انجام دهد. همچنین، پس از کندن ناخنها، باید نمازهایی که در زمان کاشت ناخن خوانده است را قضا کند.
نماز خواندن با کاشت ناخن
بسیاری از فقها معتقدند که خواندن نماز با ناخنهای کاشته شده جایز است، اما باید توجه داشت که کاشت ناخن مانع رسیدن آب به ناخنها میشود و این موضوع میتواند موجب باطل شدن وضو و غسل گردد. بنابراین، لازم است که این مانع (کاشت ناخن) برطرف شود. اگر کندن ناخنها مشکل باشد، فرد باید وضو و غسل را به صورت جبیره انجام دهد.
کدام مرجع تقلید کاشت ناخن را قبول دارد؟
در پاسخ به این سوال، میتوان گفت که اکثر مراجع تقلید بر این باورند که کاشت ناخن و ناخنهای مصنوعی مانع رسیدن آب به اعضای بدن میشود. برای وضو و غسل، این مانع باید برطرف شود و در صورتی که کندن ناخنها ممکن نباشد، میتوان به صورت جبیره وضو و غسل را انجام داد. برای اطلاعات بیشتر، مطالعه توضیح المسائل مرجع تقلید مورد نظر پیشنهاد میشود.
طریقه وضو جبیره برای کاشت ناخن
نکته اول در طریقه وضو جبیره این است که اگر فرد بتواند ناخنهای کاشته شده را بردارد و این کار را نکند، وضوی جبیره او باطل است. نحوه وضو جبیره مشابه وضو معمولی است، با این تفاوت که اگر بخشی از بدن آسیب دیده باشد، پس از نیت وضو، میتوان تنها با دست مرطوب آن قسمت را مسح کرد. در صورتی که رطوبت برای آن بخش مضر باشد، میتوان پارچه تمیزی را روی آن قسمت قرار داد و دست را روی پارچه کشید. مراحل دیگر وضو به صورت معمولی انجام میشود.
غسل جبیره نیز به همین صورت است. در این حالت، اگر آب برای بخشی از بدن که آسیب دیده ضرر داشته باشد، میتوان دست مرطوب را روی آن کشید و در صورت مضر بودن رطوبت، پارچه تمیزی را روی آن قسمت قرار داده و مسح کرد. سپس ادامه غسل به طور معمول انجام میشود.
حکم کاشت ناخن از نظر اهل سنت
در فقه اهل سنت، کاشت ناخن به عنوان یک عمل زیبایی مورد توجه قرار میگیرد و اکثر علمای اهل سنت بر این باورند که کاشت ناخن به خودی خود حرام نیست. با این حال، برخی از شرایط و ضوابطی وجود دارد که باید رعایت شود. به عنوان مثال، اگر کاشت ناخن به عنوان زینت محسوب شود، باید از دید نامحرم پوشیده شود. این موضوع به ویژه برای زنان اهمیت دارد، زیرا زینت باید در چهارچوبهای شرعی و اخلاقی قرار گیرد.
برخی از علمای اهل سنت معتقدند که اگر کاشت ناخن مانع از رسیدن آب به اعضای بدن در وضو و غسل شود، باید از آن پرهیز کرد. در این صورت، فرد باید ناخنهای کاشته شده را قبل از انجام وضو یا غسل بردارد. به طور کلی، توجه به شرایط و عرف جامعه در مورد زینت و زیبایی در فقه اهل سنت بسیار مهم است و این موضوع میتواند بر حکم شرعی تأثیر بگذارد.
در نهایت، برای تصمیمگیری در مورد کاشت ناخن، مراجعه به علمای معتبر و بررسی فتاوی آنها میتواند به افراد کمک کند تا با آگاهی بیشتری اقدام کنند. به عنوان یک اصل کلی، هر عملی که مانع از انجام واجبات دینی شود، باید مورد بررسی و احتیاط قرار گیرد.
غسل جبیره برای کاشت ناخن از نظر آیتالله خامنهای
آیتالله خامنهای در مورد کاشت ناخن و تأثیر آن بر وضو و غسل، تأکید دارند که اگر کاشت ناخن به عنوان زینت باشد، باید از نامحرم پوشیده شود. در صورتی که این ناخنها مانع رسیدن آب به اعضای بدن در وضو و غسل شوند، باید در اولین فرصت آنها را برداشت. اگر فردی بداند که امکان برداشتن ناخنها وجود ندارد یا این کار با مشقت غیرقابل تحمل همراه است، میتواند وضو و غسل را به صورت جبیره انجام دهد.
غسل جبیره به این معناست که فرد میتواند با دست مرطوب خود، مانع را مسح کند و بقیه اعضای بدن را به طور معمول غسل دهد. در صورتی که فرد به دلیل تنگی وقت یا شرایط خاص نتواند ناخنها را بردارد، باید به این روش عمل کند. اما اگر فردی بدون عذر موجه، ناخنها را بردارد، وضو و غسل جبیره او باطل خواهد بود.
آیتالله خامنهای همچنین تأکید میکنند که اگر فردی پس از برداشتن ناخنها، نمازهایی را با وجود آنها خوانده باشد، باید آن نمازها را قضا کند. بنابراین، توجه به این نکته که آیا کاشت ناخن مانع از انجام واجبات دینی میشود یا خیر، بسیار حائز اهمیت است.
بیشتر بخوانید! ماجرای سوزاندن قرآن توسط عثمان
حکم کاشت ناخن برای نماز و روزه از نظر آیتالله خامنهای
آیتالله خامنهای در مورد حکم کاشت ناخن برای نماز و روزه، تأکید دارند که اگر کاشت ناخن مانع از رسیدن آب به اعضای بدن در وضو و غسل شود، باید قبل از نماز یا روزه آن را برداشت. در غیر این صورت، وضو و غسل باطل خواهد بود و به تبع آن نماز و روزه نیز باطل میشود. این امر به ویژه در مورد روزهداران اهمیت دارد، زیرا طهارت و پاکیزگی در این ماه مبارک از اهمیت ویژهای برخوردار است.
همچنین، اگر فردی به دلیل تنگی وقت یا شرایط خاص نتواند ناخنها را بردارد، میتواند به صورت جبیره وضو بگیرد. با این حال، این روش تنها در شرایط خاص مجاز است و در سایر مواقع، فرد باید به طور معمول وضو بگیرد و از کاشت ناخن خودداری کند. بنابراین، توجه به این نکته که آیا کاشت ناخن مانع از انجام واجبات دینی میشود یا خیر، بسیار حائز اهمیت است.
در نهایت، آیتالله خامنهای تأکید میکنند که افراد باید در این زمینه به فتاوی مراجع تقلید خود مراجعه کنند و با توجه به شرایط خود، تصمیمگیری نمایند. این موضوع به ویژه در مورد نماز و روزه که از ارکان دین اسلام هستند، اهمیت بیشتری دارد.
غسل جبیره برای کاشت ناخن از نظر آیتالله مکارم شیرازی
آیتالله مکارم شیرازی در مورد کاشت ناخن و تأثیر آن بر وضو و غسل، بر این عقیدهاند که کاشت ناخن به خودی خود حرام نیست، اما اگر مانع از رسیدن آب به اعضای بدن در وضو و غسل شود، باید از آن پرهیز کرد. ایشان تأکید دارند که در صورت عدم امکان برداشت ناخنها، فرد میتواند وضو و غسل را به صورت جبیره انجام دهد. این روش به این معناست که فرد میتواند با دست مرطوب خود، بر روی ناخنها مسح کند و بقیه اعضای بدن را به طور معمول غسل دهد.
غسل جبیره در شرایطی مجاز است که فرد نتواند ناخنهای خود را بردارد، مانند مواقعی که در سفر است یا به دلیل تنگی وقت نمیتواند به آرایشگاه مراجعه کند. با این حال، آیتالله مکارم شیرازی تأکید میکنند که این روش باید تنها در شرایط خاص مورد استفاده قرار گیرد و در غیر این صورت، فرد باید از کاشت ناخن خودداری کند.
در نهایت، آیتالله مکارم شیرازی بر این نکته تأکید دارند که افراد باید در این زمینه به فتاوی مراجع تقلید خود مراجعه کنند و با توجه به شرایط خود، تصمیمگیری نمایند. این موضوع به ویژه در مورد وضو و غسل که از ارکان دین اسلام هستند، اهمیت بیشتری دارد.
سوالات متداول
1. آیا کاشت ناخن یا اکستنشن مژه از نظر اسلام اشکال دارد؟
بر اساس نظر اکثر فقها، کاشت ناخن، مژه و سایر روشهای آرایشی برای اعضای بدن به خودی خود دارای اشکال فقهی نیست. این موضوع در خصوص کاشت ناخن و مژه نیز صدق میکند. با این حال، نکتهای که باید در نظر داشت این است که:
طبق نظر اغلب مراجع تقلید، اگر کاشت ناخن به عنوان زینت شناخته شود، باید دستها از دید نامحرم پوشانده شوند. علما تشخیص زینت بودن یا نبودن کاشت ناخن را به عرف جامعه واگذار کردهاند. با توجه به اینکه امروزه افراد معمولاً از کاشت ناخن برای زیبایی استفاده میکنند و پزشکان تنها در موارد خاص و برای درمان مشکلات حاد آن را توصیه میکنند، به طور کلی ناخنهای کاشته شده نسبت به ناخنهای کوتاه و بدون حالت زیباتر به نظر میرسند. بنابراین، این عمل به عنوان نوعی زیبایی محسوب میشود و باید از دید نامحرم پوشیده شود.
«کاشت ناخن با فرض زینت بودن باید از نامحرم پوشیده شود. تشخیص زینت بودن یا نبودن به نظر عرف جامعه بستگی دارد.» (استفتاء کتبی از دفتر آیتالله خامنهای)
بیشتر بخوانید! قرآن اصلی در کدام کشور است؟
2. آیا وضو، غسل و نماز با ناخن کاشته شده صحیح است یا باطل؟
بر اساس نظر اکثر علمای فقه، کاشت ناخن یا چسباندن مژه و ناخن به طور عمدی مانع رسیدن آب به این اعضا در وضو و غسل میشود و باید در اولین فرصت قبل از نماز این موانع را برداشت. در غیر این صورت، وضو و غسل و در نتیجه نماز باطل خواهد بود. وضو و غسل جبیره تنها در شرایط خاصی مانند تنگی وقت نماز، سفر یا در شب و سحر که امکان دسترسی به آرایشگاه برای برداشتن این موانع وجود ندارد، صحیح است. در غیر این موارد، وضو و غسل جبیره نادرست و باطل خواهد بود؛ بنابراین، باید در اسرع وقت اقدام به برداشتن ناخن و مژه کرد، در غیر این صورت وضو یا غسل جبیرهای باطل خواهد بود و نماز نیز باطل میشود.
برخی از علما به موضوع غیرقابل برداشت بودن ناخن و مژه پرداختهاند و توصیه میشود که نظر مرجع تقلید خود را به طور دقیق بررسی کنید تا هیچ تردیدی در انجام وضو یا غسل و نماز باقی نماند. متأسفانه، برخی افراد با سادهانگاری در این مسائل، به اشتباه تصور میکنند که چون برداشتن ناخنها دشوار است و علما نیز وضو و غسل جبیره را برای این موارد ذکر کردهاند، میتوان به راحتی با کاشت ناخن و مژه وضو، غسل و نماز را انجام داد. این تحلیل غلط میتواند موجب بطلان وضو، غسل و نماز دیگران نیز شود.